Hemmagjort vax - recept.

Tycker du likasom jag att vax i butik blir lite väl överdrivet dyrt i längden?
Prova då att göra det här hemmagjorda vaxet.

Jag letade i evigheter efter just recept på vax , men tillslut hittade jag ett som tydligen skulle fungera jättebra enligt kommentarer - så jag provade. Men jag var alltför stressad och otålig för att lyckas , så för mig gick det åt helvete. Men jag har tänkt att prova det än en gång i framtiden när jag känner för att ha lite mer tålamod och tid.

Här är iallafall receptet :

Citronsaft från 1/2 citron
1 dl socker
olivolja


Börja med att koka upp saften från citronen och sockret. Låt det koka upp ordentligt tills det börjar bubbla/skumma. Låt det sedan småkoka i ca 1 min till. När du kan dra skeden igenom vaxet och det bildas en “gata” är det klart. Ta bort vaxet från plattan och låt det svalna lite. Innan du häller i vaxet i en plastpåse smörj in insidan av den med olivolja, på så vis kladdar inte vaxet lika mycket i påsen. När du tycker att vaxet svalnat tillräckligt mycket så är det bara att börja vaxa!

Använd köpta stripes eller gör egna utav en gammal tshirt eller liknande ..

-Förhoppningvis har du nu lena och fina ben för en billig peng.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0