Gravid - vecka 37.


GRAVID VECKA 37


(36+0)





Vecka 37

Kroppen: Livmodern sjunker nu något och ger mer plats åt magen och lungorna. I gengäld kan trycket på urinblåsan bli starkare och man måste kanske kissa oftare. Barnmorskan mäter tillväxten och lyssnar på barnets hjärtljud. Normalkurvan för symfys-fundusmåttet ligger vid denna tidpunkt mellan 31-37.
Hos förstföderskor brukar huvudet snart fixera sig i bäckeningången. Ligger barnet med stjärten neråt kommer man att vilja göra ett försök att vända barnet. Hos omföderskor är det vanligt att huvudet förblir mer rörligt innan det slutligen fixeras.
Gå gärna igenom förlossningsbrevet du har skrivit med din barnmorska och gör en avstämning.

Barnet: Barnet fortsätter att lägga på sig hull, vikten kan variera mer nu, i början av den sista graviditetsmånaden är det vanligt att barnet väger omkring 2750 gram och huvudet är cirka nio centimeter i diameter. De resterande veckorna fram till födseln ökar vikten vanligtvis till 3000-3500 gram och barnets längd brukar hamna på mellan 47-50 centimeter. Av någon anledning brukar pojkar väga mer än flickor och det andra barnet likaså



Bristningar då ? Jo , sånna har jag fått gått om ..



Nu vill man bara att tiden ska flyga iväg så man får träffa det lilla livet nångång . Endå känns det så overkligt .
Ska jag verkligen bli mamma om mindre än 1 månad ? Frågor som denna snurrar väldigt ofta i mitt huvud. Jag ser fram imot förlossningen jättemycket (vilket kanske låter konstigt). Jag är inge rädd alls och har heller aldrig vart speciellt rädd .. Jag tar det som det kommer.

Hur mår jag då ?
Jo , jag mår faktiskt jättebra för att vara så pass nära som jag är . Dock har jag börjat mått väldigt väldigt illa. Det känns nästan som om jag vore magsjuk , förrutom att jag inte spyr .
Har även gått och blitt himla trött , men det finns det en bra förklaring till. Jag har nämligen gått och fått järnbrist. Så nu gäller det att byta ut osten mot leverpastej för att slppa knapra tabletter ;)

I övrigt så är det vell inte så mycket mer att säga än att både jag och thias längtar väldigt mycket.


Kommentarer
Postat av: Sabina

Du och din mage är så jäkla vacker!

Skönt för dig att du mår bra och inte är i sånt behov att behöva knapra tabletter, min barnmorska märkte att mitt järnvärde låg på 20 och ska ligga på iallafall minst 60 och då äter jag ändå leverpastej och blodbröd, men var ändå tvungen att ge mig på järntabletter, dock väldigt bra sådana blir piggare men jäkla ont i magen. haha :D Men snart är du där stumpan, inte alls långt kvar och så himla glad för eran skull, ni kommer att bli toppen föräldrar! Snart är vi båda mammor och tänk vad kul vi och våra bebisar ska ha :D åååh, lääääängtar som en took fina du! :D PUSS <3

2010-08-16 @ 14:24:18
URL: http://fakkfeejz.blogg.se/
Postat av: Nathalie

Jag förstår att det inte bekymrar dig då jag vet att det viktigaste är barnet och att det mår bra så ta inte illa upp nu. Men besvärar det dig inte ens lite att du fått bristningarna mitt på magen? När man blir äldre kanske man inte bryr sig lika mycket men jag skulle nog helst vara utan dom vid så pass ung ålder... :/

2010-08-16 @ 14:35:36
Postat av: maria

Hej! fin blogg

jag har en fråga när ringde du till barnmorskan första gången och va sa du?



mvh maria

2010-08-16 @ 15:05:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0