Vilken jäkla resa!

Som ni läste tidigare så blev det en jäkla olycksresa igår , och eftersom att jag inte åker tåg mer än en gång per år så kunde man ju ge sig fan på att det skulle hända någonting . Speciellt när jag bara skulle vara borta över dagen (!).

Som ni säkert vet så skulle jag ta mig en tripp till östersund som ligger 40 mil härifrån , för att träffa en vän från norge som jag inte träffat på massa massa år. Jag bokade ditresan till kl 05:20 på morgonen igår och hemresan runt 16:30 på eftermiddagen..

Thias skjutsade ner mig på stationen och jag satte mig i min ensamhet på tåget mot sundsvall , för att sedan byta till ett tåg som gick mot östersund. Men hur långt hann jag då? kanske 30-40 minuter hemmifrån!
Jag kände hur det "small till" och jag såg saker flyga utanför fönstret. Jag trodde helt seriöst att vi skulle spåra ur och hamna i vattnet. Det skedde precis i början på en bro , så det gjorde det ännuläskigare.

Efter smällen och allt vad det blev så stannade iallafall tåget och allt bara slocknade.
Vi blev stående i MINST 2 timmar innan vi fick evakuera. Innan dess talade tågvärden om att det var en ledning som hade ramlat ner på tåget och därav explosionen , av en hytt tydligen.
Men alla klarade sig och föraren mådde bra.

Trots detta så blev det typ panik i tåget , alla blev skit sura och nervösa. Jag satte på lite musik för att slippa få ännumer panik jag med . Bara av att veta att man inte FÅR eller KAN komma ur tåget , gör en tokig!
En tant ringde tillochmed upp sin gubbe och pratade om att hon ville skiljas högt och tydligt inför alla resenärer på tåget haha . Jag spelade in en snutt för det var så kul !

Efter mycket om och men så fick vi iallafall evakuera. Självklart blev det stress om vem som skulle ut först som vanligt. Ni vet hur det är på flygplan när man kommer fram till sin destination ? Så var det!


Vi stod alltså över 2 timmar innan det slutligen kom en buss och plockade upp oss för att ta oss till sundsvall

På tåget frågade jag tågvärden hur man skulle göra med hemresan
och om dom stod för kostnaden eftersom jag lära ta ett senare tåg hem för att slippa åka hem direkt när jag kom dit . Hon sa att jag skulle ringa bolaget men att hon absolut inte trodde det var några problem, det var ju trots allt deras fel påstod hon..(vilket det också var).
Jag blev en aning lättad och sa till thias att ringa runt till bolagen , eftersom att mitt batteri höll på att dö..
Medans han höll på att ringa runt så fortsatte min bussfärd mot sundsvall. Vi var framme strax efter tio, dvs 2 timmar och 30 minuter senare än planerat.

Tog sedan ett tåg därifrån till östersund där jag äntligen kunde ladda min telefon. Väl framme i östersund var klockan runt 13 , dvs 3(!) timmar senare än utsatt ankomsttid.

Träffade slutligen min efterlängtade vän ! vi åkte till ett badhus och badade i 6 timmar. Sen gick vi runt lite och kollade på staden och åt innan jag skulle åka hem.
Det slutade iallafall med att jag INTE fick någon ersättning från varken SJ eller XTRAFIK för min hemresa. Så jag fick helt enkelt betala 1000:- spänn för en ny hemresa..

-Så jäkla illa utav tågbolagen , om ni frågar mig!

Det var ju trots allt inte mitt fel att tåget blev försenat. Och man betalar ju för tiderna som står!

Men men , hem kom jag ju iallafall , även om jag inte hann vara där så länge. Ska åka tillbaka nån helg här framöver och vara där i 2-3 dagar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0